Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Մեր մեջ հայապահպանության մեխանիզմը գենետիկորեն փոխանցվել է և գտնվում է մեր ուշադրության կենտրոնում»

«Մեր մեջ հայապահպանության մեխանիզմը գենետիկորեն փոխանցվել է և գտնվում է մեր ուշադրության կենտրոնում»
15.06.2018 | 01:17

«Իրատեսի» հյուրը օպերային երգիչ, տենոր, ՀՀ վաստակավոր արտիստ ՊԵՐՃ ՔԱՐԱԶՅԱՆՆ է: Նա 1990-ականներին Հայաստան է տեղափոխվել Հալեպից՝ ուսանելու Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայում և դառնալու հայրենաբնակ ընդմիշտ:

-Պերճ, Երևան-Հալեպ-Երևան ձգվող թելն ինչպիսի՞ կարևոր հանգրվաններ ունի Ձեր կյանքում:
-Ծնողներս Երևանի բժշկական համալսարանում են սովորել՝ նույն կուրսում: Հայրս սիրիահայ է, ամուսնացել է հայաստանցի մայրիկիս հետ, ես և եղբայրս ծնվել ենք այստեղ: 1982 թվականին մեր ընտանիքը տեղափոխվել է Հալեպ: 12-ամյա կրթություն եմ ստացել այնտեղի հայկական վարժարաններում, ապա հորս օրինակով եկել եմ Հայաստան՝ սովորելու Երևանի պետական կոնսերվատորիայում: Ավարտելուց հետո մնացի այստեղ ու զբաղվեցի ստեղծագործական աշխատանքով:
-Ձեր ստեղծագործական կենսագրության մեջ կարևոր շեշտադրում ունի Կառլ Օրֆի «Կարմինա Բուրանա» ստեղծագործության մեջ կարապի մեներգի կատարումը: Ինչպե՞ս կայացավ հանդիպումն այս կերպարի հետ և ինչպիսի՞ բեմերում եք այն ներկայացրել:
-Իհարկե, դա իմ կենսագրության ամենացայտուն, ամենակարևոր դերերից մեկն է, որը շատ բարդ է կատարել: Իմ ձայնով՝ տենորով, այն չեն կատարում առհասարակ: Կատարում են կոնտր-տենոր կամ ֆալցետային բարիտոն ձայներով: Հայաստանում առաջին անգամ այս ստեղծագործությունը կատարվեց մաեստրո Դուրգարյանի ղեկավարությամբ, և ես հանձն առա կատարել այդ բարդագույն դերերգը: Եղավ այնպես, որ մեկնեցի Չինաստան, որտեղ կայանալու էր Պեկինի «Թաքնված քաղաք» ամենամյա փառատոնը: Գերմանացի հանրահայտ դիրիժոր Ռոլֆ Բեկի ղեկավարությամբ պիտի կատարվեր «Կարմինա Բուրանան», և վերջին պահին կատարողներն այդ դերերգից հրաժարվել էին: Որոշվել էր պարզապես հանել այդ հատվածը համերգային ծրագրից: Ես մոտեցա դիրիժորին ու առաջարկեցի, որ ինքս կատարեմ: Երգչի կյանքում շատ կարևոր բաներ պատահականության արդյունքում են կատարվում: Այդպես է եղել և իմ դեպքում:
-Փաստորեն, Դուք հայտնվել էիք ճիշտ պահին, ճիշտ տեղում:
-Այո՛, այդպես է ստացվում: Փաստն այն է, որ այդ կատարումից հետո ես կարապի դերերգով ելույթներ եմ ունեցել աշխարհի ամենահեռավոր կետերում՝ Գերմանիայում, Բրազիլիայում, Կորեայում, Լիբանանում, կրկին Չինաստանում: Անցյալ տարի մենք այդ գործը կատարեցինք այստեղ՝ Հայաստանում, մաեստրո Չեքիջյանի հոբելյանական համերգի ժամանակ: Եվ հետագայում էլ շատ տեղերում կկատարեմ այս մեներգը, կարծում եմ:

-Երբ երգիչը բարդ գործեր է կատարում, ավելի շատ ընդգծվում է նրա մասնագիտական կարողությունների սահմանը: Ամիսներ առաջ Դուք գրականության և արվեստի թանգարանում հանդես եկաք սիրերգերի կատարումով, որոնք նաև բացահայտում են կատարողի հուզական որակները: Համաձա՞յն եք այս դիտարկմանը:
-Խոստովանեմ, որ իմ ձայնը բավականին հարմար է սիրային ժանրին: Եվ պիտի ասեմ, որ մեր երգիչների առավելությունն է, որ շատ զգացմունքային են: Եվրոպական երգիչները որքան էլ զգացմունքային երգեր կատարեն, նրանց մեջ առաջնայինը պրոֆեսիոնալիզմն է, զգացմունքային հագեցածությունը մի փոքր պակաս է լինում: Որովհետև ինչպես իրենց կյանքն է շատ ավելի մոնոդիկ, շատ ավելի սառը, զուրկ ավելորդ պոռթկումներից, քան հայերինը, այնպես էլ իրենց կատարումներն են: Հայերս ավելի տաքարյուն ենք, ավելի ջերմ, ավելի կրքոտ: Եվ ազգային այս հատկանիշները, անկասկած, ավելի հարստացնում են սիրային երգերի կատարումները, ավելի հուզում հանդիսատեսին, մանավանդ երբ տեքստը հասկացվում է, երբ բառը տեղ է հասնում: Ես իմ դասախոսներից ժառանգել եմ այդ դասը՝ ամեն բառ պիտի իր իմաստը փոխանցի հանդիսատեսին: Որքան էլ երաժշտականությունը հուզի, հանդիսատեսի սրտում առանձնակի թրթիռ է առաջացնում բառի ճիշտ արտաբերումը, և կատարման ազդեցությունը մի քանի անգամ ավելի մեծ է լինում: Բարեբախտաբար, մեր ազգի ներկայացուցիչները, ունենալով բավական լավ ձայնային տվյալներ, օժտված են նաև այդ հուզականությամբ, որը բնորոշ չէ արևմտաեվրոպական, չինական կամ կորեական ծագմամբ դասական երգիչներին: Սա մեծապես ազգային մենթալիտետով պայմանավորված բան է. եթե քո ազգում կա այդ տարրը, անհնար է, որ դու ժառանգած չլինես: Բայց իհարկե, նաև յուրաքանչյուր մարդու անհատական որակներն են կարևոր այստեղ:
-Հայաստան տեղափոխվելու, այստեղ սովորելու, ապրելու վճիռը Դուք կայացրել եք 1995-96 թվականներին:
-Այո՛: Մինչև կոնսերվատորիա ընդունվելը ես չէի մտածում, որ կարող եմ դասական երգեցողությունն ընտրել իբրև կյանքիս ուղի: Բայց եղբորս և Հալեպում ապրող մի քանի մասնագետների խորհրդով սկսեցի հետևել իմ ձայնային տվյալներին, որոշեցի գալ Հայաստան և ընդունվել կոնսերվատորիա, որի անունը բավական բարձր էր հնչում:
-Այդ տարիներին բոլորովին այլ իրավիճակներ էին Հայաստանում և Սիրիայում: Հայաստանը հետպատերազմական ճգնաժամ ապրող երկիր էր, Սիրիան՝ ծաղկուն, խաղաղ մի տարածք: Այն օրերին ունեի՞ք Ձեր տեսլականը՝ կապված Հայաստանի և Սիրիայի ապագայի հետ: Որքանո՞վ էին Ձեզ համար սպասելի այն փոփոխությունները, որ կատարվեցին Ձեր երկու բնօրրաններում այս ընթացքում:
-Շատ կուլմինացիոն, շատ կտրուկ փոփոխություններ եղան երկու տեղում էլ: Որքան էլ Սիրիայում լավ էինք ապրում, հաշտ ու համերաշխ էինք տեղի ժողովրդի հետ, մեզ օտար չէինք սեպում, այդուհանդերձ, երբ ես եկա Հայաստան և մի քանի ամիս ապրեցի այստեղ, հասկացա, որ այլ բան է հարազատ հողի վրա ապրելը: Ես այստեղ շատ հարազատներ ունեի, իհարկե, նման չէի դրսից եկած այն ուսանողներին, որ փակվում են իրենց կաղապարների մեջ, չեն շփվում հայաստանյան միջավայրի հետ: Մանավանդ որ կոնսերվատորիայում ուրիշ սփյուռքահայեր գրեթե չկային, իմ բոլոր շփումները տեղացիների հետ էին, մորս հարազատների հետ, որոնք բոլորն այստեղ են ապրում: Մի քանի ամիս անց ես արդեն զարմանում էի, թե ինչպես եմ այդքան տարի Սիրիայի Հալեպ քաղաքում ապրել: Երբ ամառային արձակուրդներին գնում էի Հալեպ, ինձ համար արդեն շատ խորթ էր և անընդունելի, որ մենք ապրում ենք այնտեղ: Ինչքան էլ քեզ լավ զգաս օտար երկրում, Հայաստանում կյանքն ուրիշ է: Թեկուզև այն վատ տարիներին, երբ նոր-նոր էր ավարտվել պատերազմը, լույս չկար, մթերքը քիչ էր, միևնույն է, ինձ համար այդ ամենը շատ հաճելի էր: Չեմ կարող բառերով բացատրել, թե ինչու: Այն ժամանակ Սիրիան իսկապես շատ ծաղկուն, ինքնաբավ երկիր էր, չկար որևէ սոցիալական խնդիր, անվտանգության խնդիր: Կարող էիր գիշերով դուրս գալ, գնալ ամենահեռավոր հատվածները, և ոչ մի վտանգ քեզ չէր սպառնում: Բայց, այդ ամենով հանդերձ, Հայաստանում ապրելուց հետո ես հասկացա, որ Սիրիայում եղած բոլոր լավ բաները շինծու են, և հայի տեղը Հայաստանն է: Իհարկե, իմ նոր եկած շրջանում կանաչապատ տարածքները շատ ավելի լավ պատկեր ունեին, ես այսօր ցավով փնտրում եմ այն ժամանակների այդ վիճակները և չեմ գտնում: Ինչքան էլ գնում ենք դեպի զարգացում, այդ բաների բացակայությունն այսօր ինձ խանգարում է: Կանաչը, թթվածինն այսօր պակասել են: Հիմա հին նկարներն եմ նայում և ապշեցուցիչ տարբերություն եմ տեսնում: Իսկ Սիրիայի այսօրվա քաոսային վիճակը, իրոք, ցավալի է: Բայց ես միշտ նույն բանն եմ ասում, որ եթե, Աստված չանի, Հայաստանում հանկարծ այդպիսի վիճակ ստեղծվի, մենք չենք հեռանա Հայաստանից, որովհետև սա մեր երկիրն է: Երբ Սիրիայում վիճակը սրվեց, հայերի մեծամասնությունը թողեց-հեռացավ, որովհետև դա մեր երկիրը չէր: Մարդիկ թողեցին իրենց ստեղծած տները, աշխատանքը, բիզնեսները և մտածեցին միայն իրենց անձը փրկելու մասին: Բայց Հայաստանում երբևէ այդպես չես մտածի: Հենց թեկուզ մեր ապրիլյան քառօրյա պատերազմը ապացուցեց դա: Երբ երկրիդ սպառնացող լուրջ վտանգներ ես տեսնում, մտածում ես, թե ինչով օգտակար լինես, չես մտածում հեռանալու մասին, որովհետև դու քո երկրում ես: Անգամ ես, որ երբեք չեմ առնչվել բանակի հետ, մտածում էի գնալ պատերազմողների մոտ, ինչ-որ ձևով օգտակար դառնալ նրանց: Շատ հաճելի զգացողություն է քո երկրի վրա լինելու զգացողությունը: Քո երկրում, անկախ ամեն ինչից, դու քեզ ավելի ապահով ես զգում:
-Ցավոք, այսօր շատ է խոսվում այն մասին, որ աշխարհաքաղաքական զարգացումները կարող են հանգեցնել այն բանին, որ մենք ևս կհայտնվենք Սիրիայի, արաբական մյուս երկրների վիճակում: Դուք, որ Սիրիայի նախապատերազմյան շրջանին ի մոտո ծանոթ եք եղել, կարո՞ղ եք ասել՝ այսօր Հայաստանում տեսնու՞մ եք նման հեռանկարի վտանգը, մեր օդի մեջ որսու՞մ եք դրա ազդակները:
-Ես դա բացառում եմ և ասեմ՝ ինչու: Հայաստանն աշխարհի այն հատվածներից է, որի բնակչությունը միատարր է, որը զերծ է դավանանքային բազմազանությունից, մի բան, որ բերում է ֆանատիզմի սրման և մարդկանց մղում թշնամանքի: Կռիվը հիմնականում սկսվում է քրիստոնյա-մուսուլման հակամարտությունից: Թուրքիան շատ մեծ բաժին ունեցավ Սիրիայի պատերազմում, ինչպես միշտ, նրանք նենգ վարք ցուցաբերեցին: Սկզբում մտան Սիրիա իրենց բիզնեսով, զարգացրին այն, թվում էր, թե ամեն ինչ շատ լավ է, բայց այդ ընթացքում Սիրիա մտցրին իրենց տարրերը, որոնք հետո իրականացրին այս խլրտումը: Իսկ Հայաստանը վերահսկվում է, այնպես չէ, որ ով ասես կարող է մտնել ու ինչ ցանկանա, անել: Հայաստանը այն եզակի երկրներից է, որ դեռևս պահպանում է իր քրիստոնեական դեմքը և չունի խառնվելու միտումը: Նույնիսկ դրսում հայերը զգույշ են դավանանքային հարցերի նկատմամբ: Երբ ընտանիք են կազմում, անպայման ձգտում են, որ իրենց կողակիցը լինի քրիստոնյա, դա այն կարևոր տարրերից մեկն է, որը դարերի ընթացքում մեզ քրիստոնյա է պահել՝ անկախ ամեն ինչից: Մենք ինչ-որ չափով ժառանգել ենք չխառնվելու գենետիկ հիշողությունը: Իհարկե, հիմա դրսում մի քիչ ավելի շատ են խառն ամուսնությունները, բայց, միևնույն է, մեր մեջ հայապահպանության մեխանիզմը գենետիկորեն փոխանցվել է և գտնվում է մեր ուշադրության կենտրոնում: Իհարկե, այստեղ նշանակություն ունի և այն հանգամանքը, որ մեր սահմանները Թուրքիայի և Ադրբեջանի հետ փակ են, և ներթափանցման շատ եզրեր չկան: Բայց և օբյեկտիվորեն համատարած միաձուլումը մեր դեպքում ես բացառում եմ: Սա ապացուցեցին նաև մեր վերջին իրադարձությունները: Ինչպես մենք առաջինն ենք որպես քրիստոնյա ժողովուրդ, այնպես էլ դարձանք ժողովրդավար արժեքներ դավանող առաջին պետությունը: Հայաստանի առաջին Հանրապետության 100-ամյակի առթիվ եկեղեցում ունեինք արարողակարգ, որի ժամանակ Վեհափառը նշեց, որ առաջին քրիստոնյա ազգին վայել հեղափոխություն եղավ մեզանում: Շատ գեղեցիկ հնչեց այդ խոսքը և օրվա խորհրդի հետ շատ գեղեցիկ կապակցվեց: Այս հեղափոխությունը ևս մեր ազգապահպան որակի արտահայտությունն էր:

-Ձեր կյանքում մեծ տեղ ունեն եկեղեցին, հոգևոր երաժշտությունը, Դուք Մայր Աթոռի երգչախմբի մեներգիչ եք: Ի՞նչ եք կարծում, արվեստագետի, երգչի շնորհը Աստծու՞ց է տրվում, թե՞ ձեռք է բերվում մասնագիտական կրթության, աշխատասիրության ճանապարհով:
-Իհարկե, երաժշտության, մանավանդ երգի դեպքում աստվածատուր, բնատուր տաղանդ պետք է լինի անպայման: Մարդն ի վերուստ պետք է ունենա ձայնային, լսողական տվյալներ, ինչու՞ չէ, համապատասխան արտաքին: Այդ ամենը մի քիչ բարդ կոմպլեքս է, որում պիտի համատեղված լինեն մի քանի տարրեր: Բայց միայն այդ ամենը գրավական չէ և, անկասկած, շատ քիչ է: Բազմաթիվ օրինակներ կան, որ երբ մարդը չի աշխատում իր ունեցած բնատուր տվյալների վրա, դրանք կամաց-կամաց վատնում է: Անպայման պետք է թևեր տալ տաղանդին, ստեղծել այն միջավայրը, որտեղ այն կբացվի, կճախրի: Իսկ եթե չի արվում այդ ամենը, ստացվում է, որ մարդն իր բնությանն անընդհատ վատություն է անում: Նույն բանն այսօր աշխարհի հետ է կատարվում: Ապրում ենք աշխարհի վրա, բայց ուշադրություն չենք դարձնում նրան, ու նա սկսում է հակադարձել: Այդպես էլ մարդն է: Երբ նա չի դողում իր ունեցածի վրա, երբ չի ստեղծում այն մեխանիզմը, որի վրա հենվելով իր տաղանդն ավելի ճիշտ կգոյատևի, ամեն ինչ սպառվում-կորչում է: Շատ մեծ դեր ունի աշխատասիրությունը: Գուցե դա՞ էլ է տաղանդ, որովհետև ամեն մարդու չէ, որ տրված է: Ես հաճախ եմ անդրադառնում, որ երգեցողությունը, արվեստը վերջ չունեն, միշտ կարող ես ավելի լավը լինել, ամենակատարյալից էլ կատարյալ լինել: Երբ դադարում ես աշխատելուց, բավարարվում ես որոշակի չափանիշներով, ունեցածդ սկսում է նահանջել ու անհետանալ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5451

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ